סיבות להתנגדות קשישים להעזר במטפלת סיעודית

גיל הזיקנה מתאפיין בשינויים רבים .שינוי בולט הוא עניין הירידה התפקודית-מנטלית. המגמה, כיום, היא להשאיר את הקשיש בביתו , כל עוד מצבו הפיזי-בריאותי מאפשר זאת. השינוי במצבו התפקודי של הקשיש מצריך מהמטפלים העיקריים בקשיש שהם בדרך כלל הילדים, או בן/ת הזוג לשאת בנטל הטיפול, תוך שהם חווים קשיים נפשיים, רגשיים, חברתיים וכלכליים. לאור הקשיים אותם חווים המטפלים העיקריים בקשיש, הם גם נתקלים, פעמים רבות, בהתנגדויות מצד הקשישים להכנסת מטפלת סיעודית ישראלית/זרה לביתם.

קיימות מספר סיבות אפשריות להתנגדות להכנסת מטפלת:

  • חשש מאובדן עצמאות: קשישים רבים חוששים שהכנסת מטפלת לביתם תפתח מצידם תלות יתר במטפלת והם יתקשו בעתיד לבצע פעולות שהיו מסוגלים לבצע באופן עצמאי טרם הגעת המטפלת ,או במידה והמטפלת תחליט לעזוב, או להעדר לתקופה
    ארוכה.
  • קושי מצד הקשישים להכיר במצבם המצריך עזרה: עבור קשישים רבים ההכרה בירידה התפקודית, הופעתן של מחלות והירידה הפיזית שמתבטאת גם במראה החיצוני, היא משימה לא קלה. לכן, ניתן להבחין אצלם בנטייה מוגברת לנוקשות ושמרנות-
    קשישים רבים מתקשים להתרגל לשינויים, כמו הכנסת מטפלת, המעוררים חרדה, ולכן נצמדים לדפוסים והתנהגויות מוכרות.
  • בת/בן הזוג של הקשיש/ה מטרפדים סיוע ממקור חיצוני: קיימים מקרים בהם בת/בן הזוג של הקשיש/ה מרגישים שמעמדם כמטפל העיקרי בקשיש שמכיר הכי טוב את הקשיש וצרכיו עלול להיפגע עקב כניסתה של מטפלת לבית.
  • בעיות אמון: הפרסומים השליליים בתקשורת על מטפלות שהתעללו בקשישים, או גנבו מהם, מעלים את רמת החשש ומגבירים את אי האמון במטפלות.
  • פגיעה בפרטיות: הקשיש צריך להתרגל למציאות חדשה שבה אדם זר "פולש" לביתו ולמרחב האישי שלו ונמצא איתו במצבים אינטימיים.
  • חשש מחשיפת הכנסות: במקרה של פנייה למימון מטפלת סיעודית ממוסדות המדינה, כגון המוסד לביטוח לאומי.
  • בעיות של שפה ורקע תרבותי: החברה בישראל הנה חברת עליה, מרבית הקשישים בה לא נולדו בארץ והתחנכו בשפה אחרת ובתרבות שונה. הדבר מהווה קושי עבור קשישים שעלו לאחרונה ארצה.

לאור הנקודות שהועלו, במידה והקשיש צלול ומתנגד להכנסת מטפלת ועקב מצבו התפקודי קיימת סכנה לחייו, על המטפלים העיקריים בקשיש לגלות גישה נחושה ורגישה ולדעת להציב גבולות. עליהם להרגיש בטוחים להסביר לקשיש שמצבו השתנה ומצריך עזרה נוספת של גורם חיצוני-מטפלת שתקל עליו בהתמודדויות היומיומיות בתפקוד ותקל עליהם ע"י כך שתפנה אותם לעיסוקי היומיום שלהם ותמנע שחיקה שלהם. החלטת המטפלים העיקריים בקשיש להכניס מטפלת והביטחון שהם משדרים לקשיש שמדובר בהחלטה נכונה והיא מתוך דאגה כנה לקשיש, עשויים מאוד להקל על הקשיש המתנגד.

בנוסף, חשוב להכין מראש את הקשיש להגעת המטפלת: חשוב להסביר לקשיש מדוע הוא צריך את המטפלת, במה היא יכולה לעזור לו לעשות ואיפה היא תתרום ותקל עליו.

במקרים בהם הקשיש סובל מירידה קוגניטיבית יכולת השיפוט שלו נפגעת ויש חשש שללא טיפול והשגחה הוא נתון בסכנה. הדאגה לשלומו מחייבת את הילדים לפעול בתקיפות להכנסת מטפלת למרות התנגדות נמרצת מצדו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *